Rytmik är en musikpedagogik som bygger på kopplingen mellan musik och
rörelse. Musik handlar mycket om känslor och upplevelse och för att
komma nära det behöver man ha med sig sin kropp - sitt eget personliga
instrument. Rytmikpedagogiken utvecklades under början av 1900-talet av
Emile Jaques-Dalcroze och kallas därför ibland för Dalcrozerytmik.
Inom rytmiken lägger man stor vikt vid rytmkänsla och gehör. Man tränar
även upp sin egen motorik genom kroppsliga övningar som dans och
rörelseimprovisation. En tredje byggsten är kreativitet som till exempel
får utrymme i improvisationer i sång, instrumentspel eller rörelse.
Jag ser rytmiken som ett utmärkt sätt för barn att möta musik. Barnen
får dansa och röra sig till musik, spela rytmer själva, klura ut
rörelser för fingrarna och ibland bara sitta i lugn och ro och lyssna.
De gör det dessutom i gemenskap med andra barn och vuxna vilket inbjuder
till samspel med andra.
Vill du läsa mer om rytmik och Dalcroze så kan du göra det
här.
|